14 February 2011

Salam Maulidur Rasullullah S.A.W

Hari ini 12 Rabiulawal Tahun Gajah bersamaan 20 April 571M   adalah ulangtahun hari keputeraan/kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. Bonda Baginda; Aminah binti Wahb dan Ayahanda Baginda ; Abdullah bin Abdul Mutalib. Ibu susuan baginda Halimahtus Sa'adiah.

Sesungguhnya pergorbanan dan perjuangan baginda dalam menyebarkan dan menyampaikan syiar Islam tiada galang gantinya. Marilah sama-sama kita berselawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. dan mengamalkan sunnahnya.

Salam Maulidur Rasul……

صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد
Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Selawat salam dipohon lagi




Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi[1229]. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya[1230]. (Al-Ahzab : 56)



Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu lihat mereka ruku' dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud[1406]. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.

No comments:

Post a Comment