26 April 2011

[MUTIARA KATA] : Hadis

Apabila kamu berasa letih setelah berbuat kebaikan, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal selamanya. Namun, sekiranya kamu bersenang –lenang dengan dosa yang dilakukan akan terus kekal. – Ali bin Abi Talib r.a.

Hiduplah sesuka hatimu, sesungguhnya kamu pasti mati. Cintailah sesiapa yang kamu sukai, sesunggunya kamu pasti akan berpisah dengannya. Lakukanlah apa saja yang kamu kehendaki, sesungguhnya kamu akan memperoleh balasannya. Ingatlah bahawa dalam setiap kesukaran itu akan ada kesenangannya.- Ibnu Abbas.

Didiklah anak-anakmu itu berlainan caranya dengan kamu sekarang kerana mereka telah dijadikan Tuhan untuk zaman yang bukan dari zamanmu. – Sayidina Umar al-Khattab.

Jauhilah berteman dengan pembohong kerana ia boleh menjadikan mereka yang dekat, lari darimu dan begitu juga sebaliknya. Jauhilah berteman dengan orang yang bakhil kerana dia akan melupakanmu sewaktu kamu sangat memerlukannya. Jauhilah mereka yang suka berbuat kejahatan kerana dia tidak akan teragak-agak untuk menjualmu dengan harga yang amat murah.- Ali bin Abi Talik r.a.

Janganlah engkau percara apabila melihat kegagahan seorang lelaki. Sebaliknya jika mereka teguh memegang amanah dan menahan tangannya daripada menganiaya sesama manusia, itulah lelaki yang sebenarna. – Umar al-Khattab r.a.

Hanya lidah yang boleh berdusta dan berbohong. Tetapi pandangan mata, ayunan kedua-dua belah tangan, langkah kedua-dua belah kaki dan pergerakan tubuh akan menafikan apa yang diucapkan oleh lidah. – Umar al-Khattab r.a.

No comments:

Post a Comment