25 April 2011

Umpama Segenggam Garam


Seorang guru sufi menemui muridnya yang asyik termenung dan berwajah murung. Guru sufi tersenyum apabila mendengar masalah yang diceritakan muridnya. “Nah ambil segelas air dan bubuh segenggam garam” arah si guru sufi itu. Si muridpun mengikut arahan gurunya dan mamasukkan segenggam garam. “Cuba minum sedikit”, jawab si murid. Wajah murid itu mencebik setelah meminum air masin tadi. “Huh masin, tekak mual” jawab si murid. Peliknya guru sufi itu hanya tersenyum sambil ketawa. Si murid tadi masih hairan. Mengapa gurunya menyuruh meminum air garam? “Nak sekarang mari ikut ke tasik”, ajak si guru sambil meminta membawa segenggam lagi garam ke arah sebuah tasik. “Lemparkan garam itu ke tasik!”, arah si guru. Muridnya segera mengikut arahan. “Sekarang cuba minum air tasik ini”, arah si guru lagi. Muridnya menanggukkan kedua belah tangan ke mulutnya. “Ah, segar sungguh”, kata si murid lagi. “Masih terasakah garam seperti air dalam gelas tadi?”, Tanya gurunya. Si murid menggeleng-gelengkan kepalanya.
“Segala masalah hidup ini umpama segenggam garam. Banyaknya masalah hidup sudah dikhadarkan oleh Allah sesuai dengan diri seseorang. Tiada seorang manusia waima seorang Nabi terlepas dari penderitaan dan masalah hidup” kata gurunya.
“Tapi penderitaan yang di alami itu bergantung pada bersarnya qalbu (yakni hati) yang menampungnya jadi nak, supaya tidak rasa menderita berhentilah menjadi gelas. Jadilah qalbu dalam dadamu sebesar tasik!”

No comments:

Post a Comment